5 tips om meer ritme en structuur te ervaren

Ritme en structuur zijn erg belangrijk voor je algehele welzijn. Het zorgt namelijk voor rust in je lichaam, waardoor je productiever en gelukkiger wordt. Het zorgt ervoor dat je dingen op automatische piloot kan uitvoeren, waardoor je denkkracht en energie bespaart. Maar hoe zorg je ervoor dat je meer ritme en structuur krijgt en ervaart? Onderstaande 5 tips helpen jou meer ritme en structuur te ervaren.

Tip 1 – Omarm daglicht

Op een gezonde manier opstaan is erg belangrijk. Het is dus erg belangrijk dat je dagelijks rond dezelfde tijd opstaat en dat je niet te lang in bed blijft liggen als je wakker wordt. Wanneer je te lang in bed blijft liggen, blijft je lichaam in een soort slaapstand, waardoor je langere tijd slaperig bent. Daglicht is de beste manier om goed op te staan. Daglicht zorgt ervoor dat melatonine (het stofje dat slaperig maakt) wordt afgebroken, waardoor je frisser opstaat. Open dus elke dag je gordijnen en omarm het natuurlijke licht wat op je gezicht valt.  Probeer hiernaast zoveel mogelijk buiten te zijn gedurende de dag. Zonlicht bevat namelijk Vitamine D, wat zorgt voorsterke botten en een goede weerstand. Ga elke dag lekker een stukje wandelen.

Tip 2 – Eetmomenten

Eetritme is erg belangrijk voor je balans en dagritme. Wanneer jouw eetstructuur verandert of wegvalt, heeft dit direct invloed op je fysieke en mentale welzijn. Sla dus nooit een maaltijd over en plan je dagplanning in rond deze eetmomenten. Zorg er ook voor dat je genoeg water drinkt

Tip 3 –  Planning

Een realistische planning maken is erg belangrijk om meer ritme en structuur te ervaren. Start elke week door je doelstellingen en taken op te schijven. Zo heb je alles meteen op een rijtje en voorkom je dat je aan het einde nog allerlei last-minute taken moet doen.  Zo heb je al je to do’s, notities, afspraken en ideeën bij elkaar en kun je er effectief mee aan de slag. Vergeet niet rust momenten in te plannen dit is ook erg belangrijk.

Een schema nodig? Bekijk hier de tips en download jouw weekschema op Werkmeester.nl

Tip 4 –  Rust inbouwen

Rust is ongelofelijk belangrijk voor je lichaam en geest. Wanneer je niet op tijd rust pakt, ben je een stuk minder effectief. Toch is rust pakken niet zo makkelijk. Vaak speelt er een schuldgevoel of een gevoel van onrust. Tijd voor jezelf vrij maken is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Hoe bouw jij rust en ontspanning in in je dagelijkse leven? Er is daarbij een essentieel verschil tussen vermaak en ontspanning. Een enkele film kijken is ontspannend, maar de hele dag Netflixen niet meer. Mensen zijn er niet voor gemaakt om de hele dag niks te doen. Ga dus iets doen waar je positieve energie van krijgt, bijvoorbeeld door te sporten of te gaan wandelen. Zelfs het doen van klusjes in huis is een goede manier om in gedachten af te dwalen en je hoofd leeg te maken.

Tip 5 – Zorg goed voor jezelf

Als je niet van plan bent om de deur uit te gaan, lijkt het misschien onnodig om er netjes bij te lopen. Tegelijkertijd kan juist wel je normaal aankleden jou dag een enorme boost geven.  Wat je aantrekt en hoe je jezelf verzorgt zet de toon voor de rest van de dag. De extra moeite die je ’s ochtends voor jezelf doet, zorgt ervoor dat je je minder passief en onproductief bent. Denk hierbij ook aan het eten van een goed ontbijt of een wandeling om de spieren los te maken.

Heb jij een extra duwtje in de rug nodig om meer ritme en structuur te ervaren? Meld je aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met Nicole en bekijk waarmee we je kunnen helpen.